Duiken en op safari in Kenia

Een keer wat anders dan Egypte was de gedachte. Ook beetje warmer dan Egypte in de winter. Nou dat is helemaal gelukt! Jos, Arne, Janwillem, Patrick en Bas boekten een all inclusive naar Mombasa in Kenia. Het was ongeveer 10 uur vliegen, rond de 35 graden en het zeewater was ook bijna 30 graden in december.

Tot onze verrassing bleek Kenia een buitengewoon groen land te zijn. Mombasa is een grote stad met uitgebreide sloppenwijken. Je merkt toch dat je diep in Afrika zit, met ook de meest donkere armoede. Het resort lag aan de rand van Mombasa op het strand. Keurig verzorgt, eten was prima en we hadden een regeling dat de nabij gelegen duikschool ons ’s morgens ophaalde voor de eerste twee duiken.

Tussen de middag werden we weer even naar het resort gebracht voor de lunch en een kleine siësta. Niet vergeten de schuifpui goed dicht te doen in verband met de apen die anders je kamer kwamen verbouwen. Na de lunch werden we even later weer gehaald voor een derde duik in de middag of een nachtduik.

De duikboten vertrokken vanaf het strand, na enig administratief gedoe met het Marine Park, konden we ’s morgens vertrekken naar het buitenrif dat voor de kust langsliep. Een prachtig rif waar we op verschillende plekken gedropt werden om een duikje te maken. Bovenkant van het rif lag vaak op een meter of tien en het liep weg naar een meter of dertig.

Het onderwaterleven was heel gevarieerd. Veel mooie slakjes, maar ook schildpadden, murenes, haaien mantisscrimp, langoesten. Heerlijk om te scharrelen. Er was zoveel te zien dat sommigen zoveel afleiding hadden dat ze nooit het diepste punt van shark reef gehaald hebben. Er was zekere voor de fotografen zoveel moois om even te blijven hangen. Onze gids zat met verwondering te kijken hoe te duiken met drie semi-prof fotografen mee.

In overleg met de gidsen was alles mogelijk. We hoefden maar aan te geven waar we zin in hadden en daar werden we afgezet en mochten we onze duik maken. Kregen ook alle tijd en konden rustig onze flessen leegtrekken. Super relaxed.

Onder water was prachtig, maar omdat we vrijdags al vroeg terug vlogen hadden we een volledige donderdag vrij. En wat is er nou leuker in Kenia dan een safari te doen. We kregen echter de tip dat het wel heel bijzonder is om niet één, maar twee dagen voor een safari te reserveren. Om ook een nacht in een wildpark te verblijven en daarmee de kans te vergroten om ook werkelijk de big-five tegen te komen. In overleg en met een beetje pijn om een duikdag in te leveren, daar toch voor gekozen. Zo kwamen we op vier duikdagen en twee dagen in een wildpark met overnachting aldaar.

Een prachtige ervaring. ’s Morgensvroeg om 7.00 opgehaald en om 10.00 reden we het wildpark Tsavo oost binnen. Een van de grootste parken van Kenia. Nauwelijks binnen en we zaten al tussen de struisvogels, zebra’s en olifanten. Een heel bijzondere ervaring. We mochten onder geen beding het busje verlaten. Ook bijzonder dat je opeens zelf tot een van de prooidieren behoord. ’s Middags weer uitgebreide lunch en siesta in lodge Voi in het park.

Een prachtige lodge met ijsvogeltjes bij het terras en een kijkhut beneden bij een drinkplaats. Al tijdens de wandeling bij de lodge naar de kijkhut kwam je al ogen te kort. Wevervogels in alle bomen. Hagedissen waar je ook keek, klipdassen, maraboes en de ijsvogeltjes weer beneden. ’s Middags weer een tocht door het park en ’s avonds weer retour voor een overnachting in de lodge. Bij het avondeten op het terras werden we verrast door een solitaire olifant en waterbuffels die kwamen drinken direct beneden bij de waterplaats. Magisch. Ook nog het gebrul van de leeuwen op de achtergrond.

De volgende dag eerst even nog vroeg naar de kijkhut en de ijsvogeltjes. Daarna weer een rondrit van een paar uur, waar we ook weer veel gezien hebben. Variërend van een groep bavianen, olifanten een zebra, deze zichtbaar gewond en op het nippertje ontsnapt aan een leeuw.

In de middag weer terug naar het resort waarbij we over kleine weggetjes terugreden. Onder andere langs de grote vuilnisbelt van Mombasa gekomen, waar vooral weeskindertjes letterlijk op de vuilnisbelt woonden en werkten. Een vuilnisbelt die met een broei op diepte, eigenlijk chronisch in brand stond. De hel bestaat echt.

We waren alle dagen weggeweest om te duiken of op safari en bedachten dat we het strand nog nauwelijks gezien hadden! Op de laatste dag in de middag nog een wandeling gemaakt op het strand. Dit was niet eenvoudig. Drie heren aan de wandel en daarmee enigszins vogelvrij voor alle verkopers en dames of heren die zichzelf met overtuiging aanboden. De armoede buiten het resort was direct tastbaar en schrijnend.

Terugkijkend hebben we een prachtige en indrukwekkende reis gehad. Het duiken was heel gevarieerd en de safari een schitterende toegift. Hadden het voor geen goud willen missen.